Wewnątrzszkole zasady oceniania zachowania
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania Zachowania
Ocenianie zachowania uczniów polega na systematycznym, bieżącym kontrolowaniu oraz dokumentowaniu przejawów postępowania ucznia.
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- Wywiązywanie się z obowiązków ucznia (systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach, punktualność).
- Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
- Dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
- Godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią.
- Okazywanie szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły oraz innym osobom poprzez społecznie akceptowane formy.
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe - wz
- bardzo dobre - bdb
- dobre - db
- poprawne - pop
- nieodpowiednie - ndp
- naganne - ng
- Informacje o przejawach zachowania ucznia (uwagi) nauczyciel dokumentuje wpisem do dziennika klasowego (tradycyjnego lub elektronicznego) w przeznaczonych do tego celu miejscach.
- Inne informacje dotyczące postępowania uczniów wychowawca klasy dokumentuje w sposób przez siebie określony.
- Oceny zachowania ucznia dokonuje się dwa razy w roku: przed zakończeniem I półrocza oraz przed zakończeniem roku szkolnego.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
- Oceną końcową zachowania jest roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania uczniów
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- Wywiązuje się z obowiązków szkolnych, a przede wszystkim:
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych
- Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i spóźnienia
- Jest zawsze przygotowany do lekcji
- Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
- Przestrzega wszystkich regulaminów i zasad obowiązujących na terenie szkoły
- Dba o mienie publiczne i własność prywatną
- Reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach sportowych, imprezach kulturalnych i akcjach charytatywnych
- Aktywnie działa w środowisku lokalnym
- Dba o honor i tradycje szkoły:
- Dba o swój wygląd zewnętrzny(zgodnie z ustaleniami zapisanymi w Statucie)
- Zachowuje odpowiednią postawę podczas uroczystości szkolnych
- Szanuje symbole szkolne i narodowe
- Dba o piękno mowy ojczystej:
- Nie używa wulgaryzmów i wykazuje wysoką kulturę języka ojczystego
- Reaguje na wulgaryzmy stosowane przez innych
- Kultywuje tradycje, obyczaje i kreuje postawy patriotyczne
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i podczas zajęć pozaszkolnych, np. wycieczek
- Reaguje na przejawy przemocy, agresji i wandalizmu
- Podczas przerw nie opuszcza terenu szkoły
- Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
- Przestrzega ustalonych zasad i norm społecznych
- Zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki
- Okazuje szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły oraz innym osobom:
- Wykazuje się szczególną kulturą osobistą
- Wykazuje się empatią, życzliwością, zaangażowaniem w relacje społeczne
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Wywiązuje się sumiennie z obowiązków szkolnych, a przede wszystkim:
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych
- Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i spóźnienia
- Jest zawsze przygotowany do lekcji
- Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
- Przestrzega wszystkich regulaminów i zasad obowiązujących na terenie szkoły
- Dba o mienie publiczne i własność prywatną
- Bierze udział w konkursach szkolnych
- Aktywnie działa na rzecz klasy i szkoły
- Dba o honor i tradycje szkoły:
- Dba o swój wygląd zewnętrzny(zgodnie z ustaleniami zapisanymi w Statucie)
- Zachowuje odpowiednią postawę podczas uroczystości szkolnych
- Szanuje symbole szkolne i narodowe
- Dba o piękno mowy ojczystej:
- Nie używa wulgaryzmów i wykazuje wysoką kulturę języka ojczystego
- Reaguje na wulgaryzmy stosowane przez innych
- Kultywuje tradycje, obyczaje i kreuje postawy patriotyczne
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i podczas zajęć pozaszkolnych, np. wycieczek
- Reaguje na przejawy przemocy, agresji i wandalizmu
- Podczas przerw nie opuszcza terenu szkoły
- Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
- Przestrzega ustalonych zasad i norm społecznych
- Zawsze wykonuje powierzone mu obowiązki
- Okazuje szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły oraz innym osobom:
- Wykazuje się kulturą osobistą
- Jest zaangażowany w relacje społeczne
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Wywiązuje się sumiennie z obowiązków szkolnych, a przede wszystkim:
- Systematycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych
- Dopuszcza się sporadyczne nieusprawiedliwienia, wynikające z niedopełnienia obowiązku usprawiedliwiania nieobecności w terminie
- Jest zawsze przygotowany do lekcji
- Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
- Przestrzega wszystkich regulaminów i zasad obowiązujących na terenie szkoły
- Dba o mienie publiczne i własność prywatną
- Dba o honor i tradycje szkoły:
- Dba o swój wygląd zewnętrzny(zgodnie z ustaleniami zapisanymi w Statucie)
- Zachowuje odpowiednią postawę podczas uroczystości szkolnych
- Szanuje symbole szkolne i narodowe
- Dba o piękno mowy ojczystej:
- Nie używa wulgaryzmów i wykazuje kulturę języka ojczystego
- Reaguje na wulgaryzmy stosowane przez innych
- Kultywuje tradycje, obyczaje i kreuje postawy patriotyczne
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i podczas zajęć pozaszkolnych, np. wycieczek
- Reaguje na przejawy przemocy, agresji i wandalizmu
- Podczas przerw nie opuszcza terenu szkoły
- Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
- Przestrzega ustalonych zasad i norm społecznych
- Wykonuje powierzone mu obowiązki
- Okazuje szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły oraz innym osobom poprzez społecznie akceptowane formy
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- Nie lekceważy obowiązków szkolnych:
- Stara się systematycznie uczestniczyć w zajęciach szkolnych
- Zdarza się, ze osiąga wyniki poniżej swoich możliwości
- Ma do 15 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności
- Stara się nie spóźniać na zajęcia – dopuszcza się do 10 nieusprawiedliwionych spóźnień
- Wykazuje się elementarną kulturą osobistą
- Dba o honor i tradycje szkoły w ogólnie przyjętych normach
- Nie używa wulgaryzmów
- Nie stwarza sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych, stara się nie ulegać nałogom
- Najczęściej zachowuje się w granicach ogólnie przyjętych norm społecznych
- Zwykle jest uprzejmy wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły i kolegów. Nie stwarza sytuacji konfliktowych
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- Lekceważy obowiązki szkolne - ma liczne nieusprawiedliwione nieobecności i spóźnienia (do 30 godzin).
- Nie przestrzega regulaminów szkolnych.
- Jest zwykle nietaktowny, nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania. Niewłaściwie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych.
- Jest wulgarny, używa słów niecenzuralnych.
- Stosuje przemoc fizyczną i psychiczną wobec kolegów i dorosłych. Celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych. Ulega nałogom.
- Jest obojętny wobec przemocy, agresji, wandalizmu. Niszczy mienie szkoły. Przeszkadza na lekcjach.
- Nie okazuje szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły oraz innym osobom poprzez społecznie akceptowane formy.
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- Rażąco lekceważy obowiązki szkolne – powyżej 30 godzin nieusprawiedliwionych.
- Jest nietaktowny , nieobowiązkowy, niezdyscyplinowany.
- Dopuszcza się kradzieży , umyślnie niszczy mienie szkolne, wchodzi w konflikt z prawem.
- Ulega nałogom, dopuszcza się posiadania lub rozprowadzania używek.
- Swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu swojemu i innych.
- Destrukcyjnie wpływa na społeczność szkolną – brak u niego poczucia winy i skruchy.
- Stosuje przemoc fizyczną i psychiczną wobec kolegów lub dorosłych.
- Nie reaguje na polecenia nauczyciela i rażąco przeszkadza na lekcjach.
- Fałszuje dokumenty , podrabia podpisy rodziców lub opiekunów, nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania.
UWAGA!
- Każde usprawiedliwienie powinno zawierać dokładne daty tych dni, które rodzic usprawiedliwia i jest wpisane do zeszytu korespondencji lub w formie wiadomości w dzienniku elektronicznym.
- Zeszyt korespondencji prowadzi każdy uczeń.
- Zwolnienie z lekcji wpisane do zeszytu korespondencji uczeń pokazuje nauczycielowi, z którego lekcji się zwalnia (lub wychowawcy), przed planowaną lekcją. Nauczyciel wpisuje uczniowi „nieobecność usprawiedliwioną”. Jeżeli uczeń wyjdzie z lekcji ma godzinę nieusprawiedliwioną.
- Jeżeli uczeń jest zwolniony z wychowania fizycznego i nie chodzi na zajęcia, ponieważ ma zwolnienie od rodziców (jest to jego ostatnia lub pierwsza lekcja), nauczyciel wychowania fizycznego wpisuje uczniowi „nieobecność usprawiedliwioną”.
- Jeżeli uczeń nie uczestniczy w lekcji religii/etyki lub WDŻwR (jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia lekcja ucznia i rodzic zwalnia dziecko z pobytu w świetlicy szkolnej) nauczyciel nie wpisuje żadnej adnotacji w rubryce obecność.
- Uczeń na usprawiedliwienie nieobecności ma 14 dni od chwili przyjścia do szkoły po dniach nieobecnych (choroba, wyjazd...). Usprawiedliwienie oddane w terminie późniejszym nie będzie brane pod uwagę.
- Szczególną wagę mają pojedyncze godziny nieusprawiedliwione (środek i koniec dnia). Jeżeli w danym semestrze liczba pojedynczych godzin bez usprawiedliwienia wynosi 6 i więcej uczeń może otrzymać nieodpowiednią ocenę zachowania.