Projekt programu wychowawczo -profilaktycznego
PROJEKT PROGRAMUWYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 STANISŁAWA MONIUSZKI W KONINIE
rok szkolny 2019/2020
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę w dniu 30 kwietnia 1991 r.
- Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 12 w Koninie jest realizowany z uwzględnieniem form i działań określonych w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
WSTĘP
Niniejszy program powstał, by przeciwdziałać negatywnym zjawiskom występującym w szkole. Przedstawia w sposób całościowy działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich pracowników szkoły przy współpracy z rodzicami.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły ma na celu wspieranie rozwoju ucznia w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej. Opracowany został w oparciu o wspólne wartości uznawane przez rodziców, nauczycieli i uczniów. Są one planowane i systematycznie wdrażane. Jego treści i cele są zgodne z Preambułą Konstytucji RP, Konwencją o Prawach Dziecka, obowiązującymi aktami prawnymi oraz wynikają z koncepcji pracy szkoły. Nauczyciele rozpoznają trudności wychowawcze uczniów oraz współpracują ze wszystkimi podmiotami szkoły udzielając im wsparcia. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest pomocą w pracy nad samorozwojem i kształtowaniem systemu wartości dzieci i młodzieży.
Program uwzględnia działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną.
I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Stanisława Moniuszki w Koninie jest szkołą publiczną, działającą w oparciu o Statut Szkoły. To placówka oświatowa dobrze znana w lokalnym środowisku ze względu na bogatą historię i tradycję. Uczęszcza do niej 783 uczniów uczących się w 37 oddziałach.
Szkoła stanowi wspólnotę nauczycieli, uczniów i rodziców, dążących do zgodnego współdziałania w realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych opartych o podstawowe wartości takie jak: miłość, dobro, uczciwość, tolerancja czy piękno. Jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym. Stara się stwarzać możliwości atrakcyjnego spędzania wolnego czasu poprzez organizację różnorodnych zajęć pozalekcyjnych. Nie zapomina też o uczniach mających trudności i potrzebujących opieki. Oferuje im zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne oraz dydaktyczno-wyrównawcze. Pomaga wszystkim uczniom rozwijać osobowość, talenty i uzdolnienia.
W szkole wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania, aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. Wdrażamy uczniów do pełnienia różnorodnych ról społecznych, rozwijamy samorządność uczniowską. Zachęcamy do niesienia bezinteresownej pomocy poprzez organizację akcji charytatywnych. Naszym celem jest doprowadzenie do tego, aby uczniowie poprzez wiedzę, umiejętności i postawy społeczne zdobyte w procesie dydaktyczno-wychowawczym byli przygotowani do życia w warunkach współczesnego świata.
II WARTOŚCI UZNAWANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ
Miłość, prawda, tolerancja, przyjaźń, uczciwość, sprawiedliwość, wysoka kultura osobista, zdrowie, patriotyzm, pasja, bezpieczeństwo.
WARTOŚCI NADRZĘDNE |
UCZEŃ |
Miłość | · respektujący uniwersalne zasady wartości i etyki · wrażliwy na potrzeby innych · wyrozumiały · szanujący siebie i innych · kochający ojczyznę i pielęgnujący tradycje · szanujący mowę ojczystą i literaturę |
Prawda | · szczery · uczciwy · sprawiedliwy · asertywny |
Tolerancja | · kulturalny · otwarty na wartości kultury Europy i świata · solidaryzujący się z innymi · kreatywny |
Bezpieczeństwo | · dbający o bezpieczeństwo własnei innych · odpowiedzialny · wolny od uzależnień · dbający o zdrowie |
III CHARAKTERYSTYKA ABSOLWENTA
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 12 im. S. Moniuszki w Koninie:
- Zna system wartości –poszukuje dobra – pomaga innym.
- Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i środowiska.
- Kultywuje tradycje i ceremoniał szkoły.
- Ma poczucie tożsamości ze społecznością szkoły.
- Jest wrażliwy na sprawy drugiego człowieka.
- Szanuje siebie i innych.
- Rozwija swoje zainteresowania, predyspozycje i talenty.
- Dba o rozwój własnej osobowości poprzez uczestnictwo w różnych formach działalności.
- Zna korzyści i zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku.
- Dba o przestrzeganie zasad higieny oraz o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
- Ma odpowiedni zasób wiedzy umożliwiający mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej szkole.
- W rozwiązywaniu problemów współpracuje z osobami odpowiedzialnymi za jego rozwój.
- Jest osobą kreatywną, otwartą na świat i ludzi.
- Ma poczucie własnej wartości.
- Jest patriotą – szanuje tradycję i kulturę Małej i Dużej Ojczyzny.
- Dba o poprawność i czystość języka ojczystego.
IV CEL OGÓLNY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości oraz tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego poprzez podejmowanie działań wychowawczych, edukacyjnych, informacyjnych i profilaktycznych wśród uczniów, ich rodziców (opiekunów) oraz nauczycieli i pracowników szkoły
V CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz zdolności i zainteresowań uczniów.
- Zaznajamianie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią.
- Przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności szkolnej, lokalnej, państwowej.
- Uwrażliwianie na potrzeby innych, wzbudzanie empatii – podejmowanie działań w ramach wolontariatu.
- Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich.
- Promowanie zdrowego stylu życia wolnego od uzależnień. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych.
- Budzenie wrażliwości na język ojczysty, dbanie o kulturę języka, rozwijanie kultury osobistej.
- Zaznajamianie uczniów ze szkodliwymi skutkami spożywania alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków, dopalaczy oraz zapobieganie pojawieniu się zachowań ryzykownych. Ukazywanie konsekwencji zachowań ryzykownych.
- Zapobieganie zjawiskom infoholizmu i cyberprzemocy.
- Uczenie asertywnej postawy.
- Tworzenie pozytywnych kontaktów społecznych w grupie, budowanie dobrego klimatu, ustalenie i przestrzeganie norm zachowania.
- Przeciwdziałanie przemocy, agresji, wagarom, wulgaryzmom.
VI OCZEKIWANE EFEKTY
Uczeń:
- szanuje uniwersalne wartości w relacjach międzyludzkich;
- jest uczciwy w stosunku do siebie i innych;
- pomaga potrzebującym;
- potrafi określić kim jest, co lubi i co jest dla niego ważne;
- zna wartość nauki i pracy;
- zna i stosuje się do norm obowiązujących w życiu społecznym;
- rozwija swoje pasje i zainteresowania;
- ma stworzone warunki bezpiecznego funkcjonowania na terenie szkoły;
- potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
- zna numery telefonów alarmowych i podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy;
- wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia;
- potrafi określić kim jest, co lubi, co jest dla niego ważne;
- zna swoje miejsce w rodzinie, w grupie rówieśniczej i społeczeństwie;
- podejmuje działania na rzecz innych;
- świadomie uczestniczy w uroczystościach szkolnych i państwowych (zna Hymn Narodowy oraz Hymn SP12);
- szanuje polskie dziedzictwo narodowe przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- pamięta o tradycjach narodowych, regionalnych i rodzinnych;
- dba o zdrowie, higienę osobistą oraz ma nawyk prawidłowego odżywiania się i aktywności fizycznej;
- bierze odpowiedzialność za środowisko. Podejmuje działania proekologiczne;
- dba o kulturę języka;
- nie stosuje środków psychoaktywnych, zna szkodliwe skutki spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków/dopalaczy i napojów energetycznych;
- potrafi bezpiecznie i kulturalnie poruszać się w sieci;
- jest asertywny;
- przestrzega normy zachowania;
- jest empatyczny;
- umie pracować w zespole;
- jest współodpowiedzialny za grupę, której jest członkiem;
- utrzymuje poprawne relacje z innymi;
- nie przejawia zachowań agresywnych;
- reaguje na negatywne zachowania związane z przemocą i agresją;
- radzi sobie z sytuacjami konfliktowymi;
- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia.
VII. Kultywowanie w szkole tradycji narodowych, świąt i obrzędów
Wrzesień Inauguracja roku szkolnego, Dzień Chłopca
Październik Pasowanie na ucznia klasy I, Dzień Edukacji Narodowej, Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych
Listopad Narodowe Święto Niepodległości, andrzejki, Poetyckie Zaduszki
Grudzień mikołajki, wigilie klasowe, wspólne kolędowanie – ubieranie choinki, jasełka, otrzęsiny klas IV, przedstawienia o tematyce świątecznej
Styczeń Apel podsumowujący I półrocze roku szkolnego 2019/2020
Luty walentynki
Marzec Dzień Kobiet, Dzień Wiosny
Kwiecień tradycje wielkanocne
Maj Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Patrona
Czerwiec Dzień Dziecka, Dzień Rodziny, zakończenie roku szkolnego 2019/2020
VIII Propozycja tematów profilaktyczno-wychowawczych realizowanych w Szkole Podstawowej nr 12 im. S. Moniuszki w Koninie
- Zapoznanie uczniów z dokumentami, regulaminami -Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania Zachowania obowiązującymi w szkole. Opracowanie klasowych norm zachowania.
- Profilaktyka uzależnień:
- papierosy
- alkohol
- narkotyki/dopalacze, nadużywanie leków/napoje energetyczne
- uzależnienie od Internetu
- Zagrożenia i bezpieczeństwo:
- przemoc i agresja
- cyberprzemoc
- budowanie świata wartości (rola rodziny, autorytety, przyjaźń, miłość, grupy rówieśnicze, wspieranie edukacji rówieśniczej)
- Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych oraz społecznych uczniów (m.in. samokontroli, asertywności, sposobów radzenia sobie ze stresem).
- Zdrowy styl życia.
Zaplanowane działania uwzględniają wnioski i rekomendacje zawarte w ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego przeprowadzonej w roku szkolnym 2018/2019
IX Zadania do realizacji
L.p. | Zadania | Sposób realizacji | Osoby odpowiedzialne | Terminy | Uwagi |
I
| Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych | Prowadzenie zajęć, działań | nauczyciele wychowawcy, pedagodzy | Rok szkolny 2019/2020 |
|
Udział uczniów | nauczyciele WDŻ | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów | nauczyciele etyki | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Zapoznanie i realizacja nowoprzyjętych Wewnątrzszkolnych Zasad Ocenienia Zachowania klas 4-8 | Nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne | socjoterapeuci | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Organizowanie | Samorząd Uczniowski wychowawcy, nauczyciele świetlicy pedagodzy, instruktorzy ZHP | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Akcje wspierające schronisko dla bezdomnych zwierząt w Koninie | J. Żukowska J. Wałowski nauczyciele świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Zajęcia integrujące zespoły klasowe | wychowawcy | Wrzesień 2019 r. | |||
Akcja charytatywna – zbiórka artykułów szkolnych i słodyczy | katecheci | Rok szkolny2019/2020 | |||
Działania integrujące uczniów zagrożonych wykluczeniem z zespołów klasowych | wychowawcy | Wrzesień 2019 | |||
Świat wartości - zajęcia w świetlicy szkolnej | U. Michalak | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Wiem, czuję, pomagam-projekt edukacyjny Kulczyk Fundation | wychowawcy świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów | H. Maciejewska, Z. Osajda, wychowawcy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów w zajęciach w EDB | Nauczyciel uczący EDB | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Konkurs „Prawa i obowiązki ucznia” | Pedagog A. Ejma, B. Majcher | Maj 2019/2020 | |||
Najpiękniejsza Kartka Bożonarodzeniowa - konkurs | katecheci | Grudzień 2019 | |||
Opatrunek na ratunek – wsparcie szpitali w Afryce | katecheci | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Walentynka z misją – wsparcie Domu Dziecka w Ekwadorze | katecheci | Luty 2019 | |||
Jałmużna Wielkopostna „Dar dla Seniora” dla konińskiego hospicjum | katecheci | Marzec/kwiecień 2020 | |||
Zbiórka znaczków na potrzeby misyjne – Fundacja Misyjna Salvatti | katecheci | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Pomoc świąteczna dla rodzin wielodzietnych i potrzebujących | katecheci | Grudzień 2019 | |||
Kontrola frekwencji uczniów na zajęciach. Rozmowy z rodzicami | wychowawcy, pedagog | Rok szkolny 2019/2020 | |||
II
| Kształtowanie postaw promujących bezpieczne zachowania | Prowadzenie wybranych elementów z programu „Spójrz inaczej” | pedagodzy, H. Maciejewska | Rok szkolny 2019/2020 | |
Współpraca z Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną | pedagodzy, wychowawcy świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Apel Bezpieczny Uczeń
Plakat dotyczący bezpieczeństwa w szkole, domu i na drodze | M. Walczak
M. Dewicka, nauczyciele plastyki | Październik 2019 r.
Listopad 2019 r.
| |||
Nauka udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | H. Maciejewska, H. Jacewicz
|
| |||
Zapoznawanie z procedurami działań w sytuacjach kryzysowych | nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Zajęcia na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz projekcja filmów na temat cyberprzemocy | wychowawcy, pedagodzy, wychowawcy świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Prelekcja dla uczniów klas 4 „Bezpieczeństwo w Internecie” | M. Szymańska | Rok szkolnym 2019/2020 | |||
Informacja na stronie internetowej na temat „Bezpieczeństwa dzieci w Internecie” | M. Szymańska | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Program „Dwie strony sieci” | Policja | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Program „Bezpieczeństwo to wiedzieć i znać” | Policja | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Program „Razem dla bezpieczeństwa” | Policja | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Prelekcja dla rodziców przeprowadzona przez pracownika policji na temat bezpieczeństwa i zagrożenia uzależnieniami dzieci i młodzieży | Policja | I semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Konkurs Bezpieczny uczeń | pedagodzy | I semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Zajęcia z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej | pedagog i psycholog | Rok szkolny 2019/2019 | |||
Prelekcja dzielnicowego nt. „Bezpieczeństwa | pedagodzy | I semestr 201892020 | |||
Przygotowanie uczniów do konkursów z zakresu edukacji pożarniczej | J. Kamiński J. Wałowski | II semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Grupa ratownicza SP12 | H. Maciejewska | Rok szkolny 2019/2020 | |||
„Zero tolerancji dla agresji” | wychowawcy świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
„Bezpieczny świetliczak w szkole i poza nią” | wychowawcy świetlicy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze i utrwalenie znajomości znaków drogowych” | nauczyciele techniki, świetlica szkolna | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Prawa dziecka - gazetka | nauczyciele biblioteki | Grudzień 2019 | |||
Wystawa książek o dobrym zachowaniu | nauczyciele biblioteki | Marzec 2020 | |||
Debata „Bezpieczni w szkole i w życiu” | H. Maciejewska, Samorząd Uczniowski | I semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Przedstawienie „Kolorowe i bezpieczne wakacje” | H. Bednarczyk D. Koster-Gańczak E. Miska-Mazgajczyk | Czerwiec 2020 | |||
| Projekt ,,Zero tolerancji dla agresji”, ,,Bezpieczny świetliczak” | U. Michalak | Rok szkolny 2019/2020 | ||
III
| Promowanie życia wolnego bez używek | Realizacja zajęć profilaktycznych | wychowawcy, socjoterapeuci, pedagodzy | Rok szkolny 2019/2020 | |
Olimpiada Wiedzy | pedagodzy | II semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Internet źródło rozrywki czy pożeracz czasu - pogadanka | wychowawcy świetlicy pedagodzy nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów |
E. Marko, | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Program prowadzony przez Policję „Dopalacze niszczą życie” – zajęcia dla uczniów |
Policja |
Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów z rodzin dysfunkcyjnych | wychowawcy świetlicy socjoterapeutycznej | Rok szkolny 2019/2020 | |||
IV
| Zdrowy i aktywny styl życia | Prowadzenie zajęć propagujących zdrowe odżywianie | nauczyciele, wychowawcy | Rok szkolny 2019/2020 | |
Higiena jamy ustnej, fluoryzacja | pielęgniarka szkolna, stomatolog | Rok szkolny 2019/2020 |
| ||
Realizacja programów kształtujących zdrowe nawyki odżywiania | wychowawcy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Obchody Światowego Dnia Serca | M. Dewicka | Wrzesień 2019 | |||
Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Udział w programie edukacyjnym „Śniadanie daje moc” | nauczyciele I-III | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Realizacja programu edukacyjnego ,,Trzymaj formę”- odżywianie i aktywność fizyczna | E. Marko nauczyciele wychowania fizycznego | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Tematyczne akcje plakatowe propagujące zdrowy styl życia | A. Kamińska M. Dewicka
| Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów | wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, psycholog | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział uczniów | nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Udział dziewcząt z klas VI w programie „Między nami kobietkami” | pielęgniarka szkolna | II semestr roku szkolnego 2019/2020 | |||
Gazetki edukacyjne o tematyce zdrowotnej | pedagodzy, wychowawcy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Konkurs sprawnościowy dla klas IV „Wyścigi rzędów na wesoło, zdrowo i sportowo” | E. Marko, D. Kaźmierczak, M. Dewicka | Marzec/kwiecień 2020 | |||
Konkurs ,,Zdrowo i sportowo” | E. Marko, D. Kaźmierczak M. Dewicka | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej „Bieg po zdrowie” dla klas IV | M. Dewicka, E. Marko | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Prowadzenie zajęć kształtujących postawy proekologiczne | wychowawcy, nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Bezpieczny uczeń w szkole w domu i na drodze | E. Marko D. Kaźmierczak M. Dewicka | Kwiecień / maj 2020 | |||
Zajęcia kształtujące postawy ekologiczne | nauczyciele, instruktorzy ZHP | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Cykl zajęć edukacyjno-wychowawczych „Jak się uczyć?” klasy IV-V | pedagodzy | I semestr 2019/2020 | |||
Zajęcia w terenie nt. segregowania odpadów | H. Roszak A. Kaliszak | Kwiecień 2020 | |||
Udział uczniów | wychowawcy, nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
V. | Kształtowanie postaw patriotycznych i otwartości na wartości kultur Europy | 11 Listopada – Święto Niepodległości. Apel I-III | I. Dańczak M. Czerniak-Olszewska | Listopad 2019 | |
Udział w uroczystościach szkolnych | społeczność szkolna | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Pielęgnowanie tradycji narodowych | społeczność szkolna, SU | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Konkurs plastyczny | M. Szymańska, D. Koster-Gańczak | Marzec 2020 | |||
Udział w festynie integracyjnym organizowanym przez Radę Rodziców | Rada Rodziców | Czerwiec 2020 | |||
Udział uczniów | nauczyciele języków obcych | Rok szkolny 2019/2020 | |||
|
| ,,Kocham Cię Polsko”-program kształtujący postawy patriotyczne | E. Jurczenko | Rok szkolny 2019/2020 | |
|
| Akcja ,,Bohater On” redagowanie kartek dla powstańców warszawskich | H. Maciejewska, H. Roszak |
| |
|
| Wystawa Katyńska | H. Maciejewska ,U. Mróz | Rok szkolny 2019/2020
| |
|
| Akcja Krokus –dzieci-dzieciom w hołdzie ofiarom Holokaustu | A. Rusin, U. Mróz, wychowawcy klas IV,V | Rok szkolny 2019/2020
| |
VI | Współpraca szkoły | Udzielanie wsparcia uczniom i ich rodzinom przez: MOPR, Parafia św. Maksymiliana Kolbe, Organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz dziecka i rodziny, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, Policję, Sąd, TIO, Centrum Interwencji Kryzysowej, TPD, Osiedlowy Dom Kultury, MONAR | dyrekcja, pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |
Otoczenie opieką | pracownicy Pogotowia Opiekuńczego, wychowawcy, pedagodzy | Rok szkolny 2019/2020 | |||
Współpraca z ośrodkami kultury i sportu- MDK, KDK, Centrum Kultury | dyrekcja, Samorząd Uczniowski, wychowawcy, nauczyciele | Rok szkolny 2019/2020 | |||
|
| Poszerzanie wiedzy na temat dbałości o kulturę języka. | udział klas w Akademii Filmowej | Rok szkolny 2019/2020 |
|
- Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
W placówce prowadzi się ewaluację szkolnego Programu Wychowawczego-Profilaktycznego. Odpowiedzialny za to zadanie jest Zespół Wychowawczy. Do ewaluacji wykorzystuje się: obserwację, sprawozdania, wywiady, rozmowy i debaty z uczniami, analizę dzienników wychowawców, pedagogów, nauczycieli prowadzących zajęcia terapeutyczne i pozalekcyjne. Zespół przeprowadza i analizuje ankiety o tematyce wychowawczej skierowane do rodziców, nauczycieli i uczniów (w drugim półroczu roku szkolnego 2019/2020 planowane jest przeprowadzenie ankiety, dotyczącej zagrożeń i bezpieczeństwa). Czynniki ryzyka: skala występowania zjawisk przemocy i agresji oraz związanych z używaniem środków psychoaktywnych zostaną wyłonione poprzez przeprowadzenie ankiety wśród uczniów oraz porównane z wynikami z roku szkolnego 2018/2019. W roku szkolnym 2019/2020 będą kontynuowane działania, uwzględniające czynniki chroniące. Zostały one wyłonione na podstawie analizy dokumentacji szkolnej i obserwacji uczniów. Należą do nich: działania z zakresu profilaktyki uzależnień oraz promocji zdrowego stylu życia, udział uczniów w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, organizowanie spotkań, imprez klasowych, szkolnych oraz wycieczek i biwaków służących budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych, integrowaniu zespołów klasowych oraz umożliwiających spędzanie wolnego czasu w konstruktywny i bezpieczny sposób, udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz instytucjami wspierającymi pracę szkoły w rozwiązywaniu problemów i trudności uczniów, zapoznawanie z dokumentami szkolnymi i egzekwowanie obowiązujących zapisów regulaminowych.
Ewaluacji dokonuje się w czerwcu i zostaje z nią zapoznana dyrekcja, Rada Pedagogiczna oraz rodzice. Program Wychowawczo-Profilaktyczny został zaprezentowany rodzicom, nauczycielom i uczniom.